torsdag 19 april 2012

Inspirerad

Läser en del olika bloggar, det är skoj och man får skratta, gråta och bli upprörd (och ibland förbannad!). Men framförallt ger det mig inspiration! Det kan gälla någon som lyckats bra på träningspasset med sin häst, vilket sporrar mig att försöka lyckas precis lika bra! Man kan få himla bra träningstips när torkan sätter in och man helt plötsligt inte har en susning om hur man rider över huvudtaget eller varför. Det finns många sätt att bli inspirerad på, allt behöver såklart inte gälla hästar (eller hundar som ju också är en stor del i mitt liv). Just denna gång blev jag inspirerad av att skriva ett eget blogginlägg. Ja när man har bloggtorka och knappt får fram ett ord, vad passar då bättre än att sno ett blogginlägg från någon annan? Nu har jag ju såklart inte snott hela inlägget, utan mer själva idén ;)

Det handlar om intressen! Alla har olika intressen och tur är väl det, det skulle bli grymt tråkigt om alla ville kuta runt på en fotbollsplan, eller trängas i hockeyrinken (för trångt skulle det nog allt bli). Mitt största intresse är hästar! Har alltid varit och kommer förmodligen alltid att vara. Jag har väldigt svårt att se en framtid utan häst. Jag tävlar lite grann, tränar mycket och lägger således ner en hel del pengar på mitt intresse. En hobby är en hobby och ska ju kosta pengar ;-) Jag tar hästägandet/ridningen/tävlandet på allvar! För mig är det absolut ingen lek, även om jag såklart har grymt roligt när jag rider och umgås med hästarna! Därför har jag väldigt svårt att tåla kommentarer som att man "är ute och leker", eller "fjantar runt på hästryggen". Att folk jämt och ständigt ska ha ont i magen över hur mycket tid och pengar jag lägger ner på det jag tycker är roligt. När jag jobbar förmiddag måste jag kliva upp kl 04.30 för att hinna med hästar och hundar. Det gör mig absolut ingenting, därför att jag alltid får en liten mysstund med mina underbara djur innan jag åker och jobbar, det kan förgylla en hel dag! "Men tänk om du inte hade några hästar, då hade du ju kunnat sova längre" Idioti! Tror folk verkligen att den halvtimmen som jag skulle få sova längre kan överväga allt det andra som mina djur ger mig?! Nädu, jag kliver gärna upp kl. 04.30! Och sommarhalvåret, ja då får jag ju sova länge ;-)
Det märkliga med detta är att ingen ens reflekterar över att min sambo (som exempel, han är långt ifrån ensam om detta) lägger ner massvis med pengar på jaktarrenden, bössor, jaktkläder och kliver upp tidigt, tidigt för att komma ut i skogen i tid när det är jaktsäsong. Han är borta från morgon till kväll, tar ledigt från jobbet flera dagar, åker upp till Jämtland och jagar där i någon vecka, flänger iväg till Halmstad och jagar lite där. Ja, han far runt hit & dit för att utöva sitt intresse. Ingen ens ifrågasätter detta! VA?! Helt sjukt! Ingen ifrågasätter en hockeyspelare som tränar flera dagar i veckan, timtals. Eller en golfspelare som åker til golfbanan innan f-n själv har vaknat. Jag kan inte så mycket om golf, men vad kostar inte alla klubbor, medlemskap och för att inte tala om alla golfbollar som försvinner i fjärran??  Hockeyutrustning är då f-n inte heller billigt! De finns de som håller på med bilar. Tid, pengar... Ja, ni fattar!

Har inte alla rätt att ha en hobby, att utöva en sport? UTAN att bli ifrågasatt eller få höra "skämt" som att "lek inte med maten" osv osv. Det är kanske fånigt av mig att reagera på sådant, men det är minst lika fånigt att slänga iväg sådana kommentarer åt höger och vänster! Varför måste vi hästmänniskor stå ut med detta? Kan vi inte bara få ha våra hästar, träna dem och tävla dem och glädjas åt varje minut som vi kan umgås med våra älskade djur?

Intressen, alla har olika intressen så låt då mig rida, tävla och
kliva upp tidigt utan att bli ifrågasatt precis hela tiden!


Tack för mig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar