torsdag 17 november 2011

Julklappstips

Jag gissar på att det är många som är igång med julklappsinköpen och för er som inte redan handlat färdigt kommer här några tips.

Jag har inga egna barn, men tänkte ändå att ett tips på bra leksaker kan vara på sin plats. Hos www.ekokul.se kan du köpa "snälla" leksaker till barnen. Leksakerna är ekologiska och företaget strävar efter att vara så gröna som möjligt. Färgerna är vattenbaserade och du behöver inte vara rädd att ditt barn ska få i sig gifter när hon/han stoppar sakerna i munnen. Gå in och läs mer själv =) Ett annat plus är att du slipper trängseln i butikerna. Kartongerna som leksakerna är förpackade i är gjorda av återvunnet material.

www.bodystore.com kan du bla. hitta ekologiska produkter för t.ex. ansiktsvård. Jag använder produkter från Dr. Hauscka, vilka jag beställer härifrån. Dom säljer även andra produkter som är snäll mot din kropp och själ. Trodde du att Apotekets egna varor var snälla? Nja, nu när jag vet bättre så vill jag nog inte smeta in mitt ansikte deras hemska krämer! Mitt tips: Dr. Hauscka eller Weleda. Innehåller bara naturliga ingredienser, med andra ord, good shit! ;) Det finns säkert fler märken som också är bra, men dessa två har jag själv provat och är mer än nöjd. Dom är inte testade på djur.

Surfa in på jordklok.se köp en påse nötter! Jag har, i ett tidigare inlägg, skrivit om tvättnötternas fantastiska egenskaper. Jag har enbart tvättat med dem och är fortfarande lika nöjd! Dom säljer även en massa annat smått och gott som te.x ekologiska teer (smakar mycket bättre än vanliga teer).
Och du... När du är i kassan, klicka i att du vill skänka 5 kronor till VI Skogens projekt i Afrika. Småbrukande bänder runt Victoriasjön i Östra Afrika får på så sätt hjälp att bekämpa fattigdom och nöd genom trädplantering och agroforestry!

Ekokläder länkar till olika företag som säljer ekologiska kläder. Finns till hela familjen! 



Till sist, när du handlar, kolla efter dessa symboler.
Dom är otroligt viktiga för dig och mig och hela världen!




Gå in på Handla Ekologiskt och lär dig mer.



1 kommentar:

  1. Det finns massa fina saker på ekokul. Köpte till 6 barn därifrån :) hoppas du blir frisk nu, och att du får choklad! <3

    SvaraRadera