måndag 7 november 2011

Igår världsetta, idag....

Världsetta & OS-gludmedaljör (Peking -08).
Ridsporten har förlorat världens bästa häst. Hickstead. Igår i Veronas världscup hoppning, efter att han och ryttaren Eric Lamaze avslutat banan, segnade hästen ihop och dog. Idag läser jag att det var en hjärtinfarkt. Det händer inom hästsporten också, men sällan så här. Mitt framför kamerorna på tävling... Jag såg klippet där hästen segnar ihop, ryttaren står handfallen & kallar på hjälp. Folk kommer springandes. Lamaze står hjälplöst och ser på medans hans häst dör, mitt framför ögonen på hela världen. Det är så fruktansvärt hemskt och jag lider med alla som ingår i Hickstead's familj. Jag kan inte ens föreställa mig hur Lamaze måste känt sig där han stod brevid. Det syns tydligt att han är chockad, de andra runt omkring arbetar febrilt med att lossa sadelgjord och försöka komma intill hästen i dess dödsryckningar. Lamaze står där, handfallen... chockad och förtvivlad. Förmodligen frustrerad också, för det är det man brukar bli när man inte kan påverka, inte vet vad man ska göra. 

Idag går mina tankar till Eric Lamaze & Hickstead, samt alla i deras omgivning.

Vila i Frid
Världens Bästa Häst
Bild från Google


Nu går jag ut och myser min mina hästar och njuter av den tiden jag får med dem. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar