lördag 3 maj 2014

To do list: Segelflygning - check!

3e maj idag och hästarna ska få komma ut i ny beteshage idag. Det hör inte till vanligheterna att släppa dem på det andra betet så här tidigt! Någonstans i mitten på april släppte jag ut dem på bete. Dagarna innan jag åkte upp till Kiruna för att spendera några dagar i vårvintern =) Snacka om kontraster. Temperaturen skiljde sig ungefär 18-19 grader dom dagarna. Ca -2-3 grader i Kiruna och varmt som sjutton nere i Figeholm. Allt har sin tjusning och är det inte fantastiskt att kunna uppleva två "olika" årstider på samma dag i vårat avlånga land!

Besöket i Kiruna var, som vanligt, trevligt. Om än det blev lite kort denna gång, vanligtvis brukar man planera in minst en vecka. Men denna gången åkte vi (jag och min äldsta storebror) upp för att testa på segelflygning (!), som min yngsta storebror gav oss varsitt presentkort på i födelsedagspresent. Jag har alltid velat testa på segelflygning och det var riktigt skoj att äntligen på chansen! Två veckor om året anordnar segelflygklubben ett läger, inte alls långt ifrån Nikkaloukta (googla om ni inte känner till det). Dom plogar upp en start/landningsbana på isen och lyfter alltså därifrån. Man flyger då över fjällvärlden. Tycker man att fjällen är vackra, är det ingenting jämfört med hur det ser ut uppifrån! Det är fantastiskt! Att sedan flyga runt i ett plan utan motorer gör det ju inte sämre! Vi var uppe i ca 1 timme, men det kändes som 15 minuter, man blir helt tagen av utsikten och upplevelsen i sig.
Så nu har jag gjort det också och kan stryka det från listan =)








Jag och mina bröder =)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar