torsdag 26 juli 2012

Eländes elände

Det här med att uppdatera bloggen är tydligen inte en av mina starka sidor ;) Just nu är det ju semester också och att sitta vid datorn prioriteras inte! Borde jobba med min hemsida till företaget, men det känns ju inte speciellt roligt nu när det är så varmt och skönt ute!

Igår fick i alla fall Palle och Cotten flytta bort till Koppramåla hagen. Hoppas bromsar och skit lämnar dom ifred där borta, det fläktar lite mer där än det gör här hemma. Dessa dagar har varit hopplösa, hästarna springer sig svettiga pga alla insekter! Dom kan ju inte stå inne dygnet runt heller, även fast dom nog tycker det är skönt ;)

Flamma har inte kommit hem från betäckningen ännu... Hon ställer bara till med problem. SUCK! Hon har blivit sydd, eftersom hon släpper in bakterier i livmodern pga en liiiiten, liten öppning i slidmynningen. Det hamnar då e-coli bakterier i livmodern och dräktighet blir då = 0... Två försök är gjorda och efter det andra försöket blev hon sydd. I helgen som var, lämnades hon av på seminstationen för ett nytt försök. Allt såg fint ut och det var ett stort fint ägg på G. Men ägget hade tydligen ett väldigt hårt skal, vilket betyder att det inte kommer släppa in några spermier överhuvudtaget. Det blev alltså inget försök denna gången. Nästa försök skulle ske nästa fredag, om det inte vore för att en gulkropp ligger kvar. Det betyder i sin tur att det inte kommer något ägg, alltså ingen inseminering. Försöket flyttas fram till mitten av augusti, om det inte är så att det är en gulkropp som bestämt sig för att ligga kvar i flera månader. Den går tydligen inte att "spruta" bort, så man får snällt vänta..... till nästa år!!! Kul? Nej! Denna betäckning har kostat mig en jäv--a massa pengar och det blir jäv--igt tråkigt om det inte blir något föl. Någon som vill köpa ett trevligt saddlebredsto på 6 år? Jättetrevlig i all hantering och ridning. Blir korv om ingen förbarmar sig över henne! Skämt å sido, ett jäv-a elände är det ibland med dessa hästar! Tror jag börjar med hingstar istället. Där slipper man en massa bekymmer, då kommer stoet till en och hingsten gör sitt jobb. Punkt....

Inte nog med detta, min transport skulle komma denna veckan. Det gör den inte. Mailade i tisdags och undrade vilken dag jag kunde hämta den, fick svar i onsdags morse att lasset med släpen kom på morgonen men att det var en transportskada på just mitt släp! Jag får mer info om någon dag, när återförsläljaren fått svar från Böckmann hur detta ska lösas... Jag undrar lite vad jag gjort för att förtjäna alla dessa bekymmer!

Tycker det är dags att turen vänder sig åt mitt håll nu!

Jaja, jag har ju i alla fall sol på min semester... än så länge...


Hejjs!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar