fredag 4 mars 2011

Akvariebekymmer

Idag är det 4 plusgrader ute! Underbart! Solen skiner (eller gjorde det i alla fall, nu verkar den ha försvunnit in bakom molnen) och det droppar från taken. Våren verkar ha kommit!

Igår köpte jag två nya fiskar. Två stycken Scalarer. För er som inte vet så ser dom ut så här:


I övrigt så känner jag mig ganska missnöjd över inredningen i akvariet. Sitter och letar inspiration på nätet just nu. Inser att jag behöver mycket mer växter än vad jag har idag. Tråkigt nog så blir mina växter så fula efter ett tag. Har köpt ett medel på Djurproffsen som kanske hjälper mot det problemet. Innan dess är det nog ingen idé att investera i nya växter. =( Min mangrove rot som ligger i akvariet idag har jag stört mig på ända sedan jag köpte den. Det fanns nästan inga rötter kvar i djuraffären när jag skulle köpa en rot och då fick det bli den jag har idag. Tycker formen är ful och den är svår att "få till rätt". Får nog köpa en ny sådan också.
Inser också att mitt akvarium är för litet och vill ha ett mycket större. Idag har jag bara ett 80 liters. Jag fick det gratis för längesedan och tyckte att det räckte i storlek. Nu vet jag bättre. Mindre akvarium = svårare/oftare rengöring. Det blir smutsigt mycket snabbare än ett stort. I större akvarium kan man också ha fler fiskar =) Kanske investerar jag i ett större någongång. Vi får se. Ett enormt 1000 liters är ju drömmen, men var ska jag få plats med det??? =S

- - - - -

Samba har idag kommit på precis hur aktiveringsplattan fungerar! Efter en stunds funderande lyckades hon tömma alla fack på godis. Plattan ser ut så här:


I de olika facken lägger jag olika belöningar. Idag var det mjukost med räksmak, levergodis (inte sådana hårda som man köper i affären, utan riktig lever!), bacon, köttfärs, torkad blodpudding och lite leverpastej. Det mjuka godiset är bra, då kan man smeta in kanterna i facken. Det gäller att belöningarna är tillräckligt lockande för att hon inte ska tappa motivationen.


På måndag börjar jag och Eddie på Brukshundsklubben. Vi ska gå nybörjarkursen. Det var fullt på alla valpkurser i höstas men denna är typ likvärdig, fast med äldre hundar. Det ska bli kul, hoppas bara att instuktören är bra. Första kurstillfället är utan hund. Både jag och Eddie behöver en kurs tror jag. Det är alltid bra att uppdatera sig lite =) Var längesedan jag gick någon kurs med hund så jag ser fram emot detta. 
Synd bara att jag missar två kurstillfällen  när vi åker till Thailand =/

På tal om det så kom Taxfree katalogen igår! Bläddrade snabbt igenom och hittade en del fina saker och en del "bra att ha" saker såsom en J.Lo klocka för en "billig" peng =) Ska sätta mig ner och studera innehållet lite bättre nu tänkte jag =)


//Sarah m flock

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar