tisdag 8 mars 2011

Att lära eller inte lära....Ojoj, vilket dilemma

Ja, igår var ju första "mötet" på brukshundsklubben i Västervik. Det var mer som ett inledningsmöte (ingar hundar var med), lite "lära-känna-varandra" stuket. Instruktören ville veta lite om våra hundar, om vi hade något särskilt problem som vi ville ta itu med osv. Tyckte det verkade ganska ok från början, men när diskussionerna satte igång bland deltagarna blev jag mer och mer tveksam... en hade problem med en hund som sliter och drar i kopplet, en annan hade en hund som var väldigt hoppig, en hade en glad hund som bara ville hälsa på alla andra hundar. Många av dessa hundförare tyckte sig vela lösa problemen med att rycka till i strypkopplet och det tycktes som att instruktören tyckte likadant....? =/ Eller så kan det vra så att hon inte riktigt vill säga för mycket innan hon träffat själva hunden? Hon förespråkade dock mycket godis och lek som belöning när hunder gör rätt... Ja, det är ju en förutsättning för att lyckas... att belöna!
Jag ska erkänna att jag en gång var den där som trodde att många problem löstes genom att rycka till i kopplet, men på senare år har jag upptäckt att så är inte fallet. Positiv förstärkning är det som jag tycker ger bäst resultat. Även om jag såklart inte är någon expert på området, har gått alldeles för få kurser till att börja med, kan jag nog tycka att jag är hyfsat bra på att "dressera" en hund. Mina hundar kan inte skryta med att kunna allt för mycket lydnad, men det är för att jag inte gjort någon större grej av det hela. Inkallning kan dom, men kommer inte och sladdar in och sätter sig vid min sida, det har jag inte heller krävt att dom ska göra. Jag kallar in, hunden kommer glatt till mig, sedan var (på sidan eller framför mig) spelar mig ingen roll. Mina hundar kan vad man kan kalla grunden i lydnad. Jag är nöjd med det. Sedan kan dom en massa annat "onödigt" som att spela död, sitta vackert, rulla runt, give me five osv osv. Jag gör en massa andra saker, som att gå spår, uppletande osv. Jag värdesätter det och lägger min energi på sådant som jag tycker är "nödvändigt" och det ska vara roligt(!) att göra det. lek och godis, stoj och stim. Det ger glada arbetsvilliga hundar!

Belöningen måste vara sådan att det ger hunden motivation till att göra rätt!

Så, hur ska jag nu göra... Ska jag fortsätta kursen med förhoppningen om att det går bra, eller hoppa av pga ett första intryck som faktiskt kan vara fel????


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar